Locals de negoci vs COVID-19
20/05/2020
La situació social i econòmica actual és completament diferent a la que coneixíem fa uns mesos a casa nostra. Una situació d'incertesa, preocupació i desconcert que, sens dubte, crida a la bona fe i a l'acord entre propietaris i llogaters.
Hi ha molts dubtes sobre com s'ha de gestionar el compliment de les obligacions que es deriven d'un contracte d'arrendament quan parlem de locals de negoci o comerç. Doncs és evident que la suspensió de l'obertura a públic dels locals que no són estrictament essencials (restaurants, bars, botigues ... etc.), s'han vist afectats per aquesta mesura.
Des de GAME CONSULTORA, hem detectat que tant propietaris com llogaters, tenen problemes per gestionar el compliment dels seus contractes. Els primers per gestionar el cobrament de la renda mensual i els segons per abonar la mateixa. El primer que cal tenir en compte en aquest procés, és que no hi ha culpables, és a dir, no existeixen ni bons ni dolents.
I és que, en aquest sentit, val la pena parar-se a reflexionar en com s'està gestionant i com s'està actuant des d'ambdues figures jurídiques, tenint en compte que no existeix cap tipus de regulació jurídica estricta o, si prefereix el lector, cap Reial Decret que eximeixi o dispensi de les obligacions contractuals a cap de les parts, ni molt menys del pagament de la renda.
Per tant, podem apreciar dos escenaris molt diferents. D'una banda, l'arrendador o propietari del bé immoble que exigeix el pagament de la totalitat de la renda mensual: en aquest aspecte apel·lem a el sentit comú. Si a l'arrendatari no li permeten obrir el seu local de negoci, no tindrà prou ingressos per fer front a el pagament de la renda (sobretot si no li dóna suport una empresa amb gran capacitat econòmica). Per tant, el propietari hauria d'entendre la situació econòmica i social de l'arrendatari, entrant en una negociació sobre la possible treu o l'endarreriment en el compliment de les seves obligacions contractuals.
I, d'altra banda, trobem que, molts arrendataris s'emparen en el Reial Decret 465/2020, de 14 de març i posteriors, per tal de eximir-se de les seves obligacions contractuals. Hem d'aclarir que en cap moment es contempla en el mateix ni en cap altre, la suspensió del contracte o el cessament de l'pagament de les rendes.
És més, és important afegir a això, que s'afegeix una modificació important en el nou Reial Decret 15/2020, de 21 d'abril, de mesures urgents complementàries per donar suport a l'economia i l'ocupació, concretament en el seu article 2.1, que estableix que sigui l'arrendatari el que d'alguna manera "mogui fitxa" en aquest sentit.
Finalment, fer referència molt breument a l'exposició de motius de el nou Reial Decret 15/2020, que concretament, al punt segon ens estableix: "Es considera convenient oferir una resposta que permeti abordar aquesta situació i regular un procediment perquè les parts puguin arribar a un acord per a la modulació de l'pagament de les rendes dels lloguers de locals ". Sent el mateix BOE el que incita a les parts a arribar a un acord que, en la mesura del possible, sigui satisfactori per a totes dues.